Blixtnedslag FMCA expanderar sig ur pandemin – öppnar kontor i Göteborg

Den strategiska design- och e-handelsbyrån FMCA valde en annorlunda väg ut ur pandemin: tillväxt. Nu satsar de nationellt och öppnar kontor i Göteborg.

De senaste åren har varit tuffa för många företag och byråer, och FMCA är inget undantag. Men istället för att oroa sig över minskad efterfrågan hos kunderna gick man tillbaka till ritbordet och såg över sin övergripande strategi och framtidsplan.

David Andersson - Account Manager
David Andersson – Account Manager

– Mindre jobb innebär mer tid till annat. När vi höjde blicken såg vi stora möjligheter för fortsatt tillväxt och vågade satsa. Det är vi väldigt glada över nu när efterfrågan är högre än någonsin. Pandemin har varit tuff, men vi går starkare ur den och är enormt tacksamma, säger Henrik Nygren, kundansvarig och strateg på FMCA.

I den nya strategin ingår bland annat ett ökat fokus på e-handelskunder, något som fångar upp många av byråns kompetenser såsom strategi, design, utveckling och förpackningsdesign. Bland annat har man satsat mer på så kallad headless e-commerce, och skapat tätare samarbeten med Storm Commerce, Brink Commerce och Centra. Utöver det har FMCA etablerat ett Göteborgskontor där David Andersson, KAM, precis tagit plats.

– För att verkligen spetsa vårt e-handelserbjudande letade vi efter en nyckelperson med stor erfarenhet av branschen. David Andersson har en spännande bakgrund inom e-handel, bland annat från Textalk och Jetshop. Med den här rekryteringen och vår nya strategi ser vi fram emot helhetslösningar som är ännu mer kompletta och framtidssäkrade än tidigare. Tryggt för oss – men framförallt för våra kunder, säger André Högberg, VD på FMCA.

FMCA är en strategisk design- och e-handelsbyrå som fram tills nu har haft verksamheten fokuserad i Sundsvall. Med rötterna i den digitala myllan kombinerar de kreativa idéer med strategi, design och kod. Bland kunderna återfinns bland annat SCA, Tredje AP-fonden, Norrlands trä, Universal Music, Warner Music, Happy Plugs, SPV (Statens tjänstepensionsverk), Hoome Mäkleri, Sandlund / Hossain, Polskenet Invest, High Coast Whisky, Nocs, Lockeby Bryggeri, Miami Pool, Lilium Fastigheter, Hedern Fastigheter och NP3 Fastigheter.