Tävlingar Designbyrån FMCA prisades i Publishingpriset

Johan Linder, Céline Abbeloos, Rickard Karlsson och Josef Eugenius vid Publishingpriset 2019
Foto: Stina Stjernkvist

Det blev guld för designbyrån FMCA när det årliga designpriset Publishingpriset delades ut. FMCA prisades för webbplatsen de skapat åt Härnösandsbolaget Norrlands trä i kategorin ”Sajter som marknadsför produkter”.

När Publishingpriset delades ut på Berns i Stockholm blev det guld till Sundsvallsbyrån i kategorin ”Sajter som marknadsför produkter”. Andra tävlande i samma kategori var bland annat Zeta, Atteviks Bil, Ät mer fisk! med flera.

Webbplatsen är resultatet av ett omfattande varumärkesarbete som FMCA genomfört för Norrlands trä under 2018 och 2019. Norrlands trä såg ett starkt behov kring att skapa större förståelse kring att inreda mer hållbart med trä. FMCA identifierade en lucka i marknaden och gjorde därför en större varumärkesförflyttning för Norrlands trä, från byggvaruhandeln till den mer inspirerande inredningsbranschen där den primära målgruppen finns. Norrlands träs webbplats har en viktig och given roll i deras kunders resa. Därför gjorde FMCA en noggrann analys av deras beteende och anpassade webbplatsen efter besökarnas behov.

— De senaste åren har vi valt att göra en satsning på vårt varumärke. För oss var det viktigt med en lyhörd, kreativ och professionell lokal partner, som vi fann i FMCA. Dessutom är det så klart roligt för oss alla att vinna Publishingpriset som ett erkännande på god design, men också på vårt goda samarbete, säger Maria Nivfors, marknadsansvarig på Norrlands trä.

FMCA vinner Publishingpriset 2019 för webbplatsen åt Norrlands trä
Foto: Fredrik Stehn

Juryns motiveringen till vinsten löd:

“För en inspirerande, väl sammanhållen och lättnavigerad sajt med bra typsnittskombo och naturligt, nordiskt ljus.”

— Det känns fantastiskt roligt att få vinna Publishingpriset tillsammans med Norrlands Trä för deras webbplats. Ett kvitto på att alla vi på FMCA gör ett grymt bra jobb för och tillsammans med våra kunder, säger André Högberg, kundansvarig och VD på FMCA.