FMCA vinner Publishingpriset 2019 med Norrlands trä Foto: Fredrik Stehn
Johan Linder, Céline Abbeloos, Rickard Karlsson och Josef Eugenius vid Publishingpriset 2019

Designbyrån FMCA prisades i Publishingpriset

Det blev guld för designbyrån FMCA när det årliga designpriset Publishingpriset delades ut. FMCA prisades för webbplatsen de skapat åt Härnösandsbolaget Norrlands trä i kategorin ”Sajter som marknadsför produkter”.

När Publishingpriset delades ut på Berns i Stockholm blev det guld till Sundsvallsbyrån i kategorin ”Sajter som marknadsför produkter”. Andra tävlande i samma kategori var bland annat Zeta, Atteviks Bil, Ät mer fisk! med flera. Webbplatsen är resultatet av ett omfattande varumärkesarbete som FMCA genomfört för Norrlands trä under 2018 och 2019.

Norrlands trä ville öka användningen av trä genom att berätta om träets fördelar och visa inspirerande miljöer där trä använts. FMCA identifierade en lucka i marknaden och gjorde därför en varumärkesförflyttning för Norrlands trä, från att primärt se sig som en träindustri till att se sig som ett inredningsföretag där den primära målgruppen finns. Norrlands träs webbplats har en viktig och given roll i deras kunders resa. Därför gjorde FMCA en noggrann analys av deras kunders beteende och anpassade webbplatsen efter besökarnas behov.

— De senaste åren har vi valt att göra en satsning på vårt varumärke. För oss var det viktigt med en lyhörd, kreativ och professionell lokal partner, som vi fann i FMCA. Dessutom är det så klart roligt för oss alla att vinna Publishingpriset som ett erkännande på god design, men också på vårt goda samarbete, säger Maria Nivfors, marknadsansvarig på Norrlands trä.

Juryns motiveringen till vinsten löd:

“För en inspirerande, väl sammanhållen och lättnavigerad sajt med bra typsnittskombo och naturligt, nordiskt ljus.”

— Det känns fantastiskt roligt att få vinna Publishingpriset tillsammans med Norrlands Trä för deras webbplats. Ett kvitto på att alla vi på FMCA gör ett grymt bra jobb för och tillsammans med våra kunder, säger André Högberg, kundansvarig och VD på FMCA.

För mer information, citat och bilder